Natuurlijk begon de dag met het raadsel van de week. Volgende week is de finale en Romke gaat aan kop!
Hierna hebben we een les gedaan over geheugentraining. Eerst moesten de kinderen met een grijs potlood de zijkant van hun rechterschoen gaan tekenen zonder naar de schoen te kijken. Daarna mochten de schoenen op tafel staan en werd met een kleurpotlood erbij getekend/gecorrigeerd. Er werd nu vooral op verhoudingen, grootte en details gelet. Toen was het tijd om even lekker te rennen bij de Daily Mile.
Terug in de klas hebben we naar filmpjes over het werk van Escher gekeken, waaronder https://www.youtube.com/watch?v=9WHdyG9mJaI&feature=share
Nu gingen de voeten weer goed onder de tafel en werd de rechterschoen nog een keer getekend, waarna het opviel dat veel kinderen de verhouding van de schoen beter tekenden en er meer details werden getekend. Toen kwam de vraag: Hoe komt het dat de tweede tekening beter is dan de eerste tekening? De conclusie was dat dit komt doordat er met aandacht naar de schoen is gekeken, waardoor de vorm en de details beter in het geheugen zijn opgeslagen. Hoe je dit kunt gebruiken voor bijvoorbeeld het leren van proefwerk komt de volgende keer aan bod.
De kinderen van groep 7 hadden na de pauze de Doeshow en de meiden van groep 8 hadden wiskunde van juf Betteke. Alleen de kinderen van groep 6 waren nog in de klas. Zij zijn gestart met een project over Escher.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten